Blog / 2016-05-30 /

Content Marketing w poszukiwaniu pracy


Konkurencja na rynku pracy jest ogromna. Aby młodzi mogli się wyróżnić i zwrócić na siebie uwagę potencjalnego pracodawcy powinni czasem spróbować wyjść poza schemat. Dziś często nie wystarczają już tradycyjne metody aplikowania na stanowiska. Nie sprawdza się również wielki transparent z napisem „SZUKAM PRACY”. Pokolenie Y poszukujące zawodowych wyzwań powinno wykazać się nie tylko kreatywnością, ale również wiedzą i konkretnymi kompetencjami.

Coraz więcej młodych ludzi ma problem ze znalezieniem pracy. Same studia nie dają gwarancji zatrudnienia w przyszłości, nie zapewnia go również bogate CV. Jak zatem powinni przekonać pracodawcę, że to właśnie oni są tymi, których firma potrzebuje?

Content marketing – czyli jak się sprzedać?

Content marketing jest coraz popularniejszą strategią wykorzystywaną w reklamie i okazuje się przynosić oczekiwane efekty. Pozwala on zaistnieć firmom i markom w świadomości i podświadomości konsumentów, bez konieczności wysokich nakładów finansowych – liczy się bowiem odpowiednie podejście i kreatywność. Niewielu jednak wie, że marketing treści jest także wyjątkowo skuteczną metodą sprzedaży własnych kompetencji na rynku pracy i budowania dobrego wizerunku w oczach pracodawców.

Content marketing pomaga firmom zrozumieć i spełnić oczekiwania konsumentów. Podobną funkcje spełnia w poszukiwaniu pracy – potencjalny pracownik musi wiedzieć jak przykuć uwagę i „wstrzelić się” w oczekiwania pracodawcy.

Social media – Zapraszam do mnie!

Google, a szerzej cały Internet stał się miejscem, gdzie ludzie szukają odpowiedzi na wszystkie swoje pytania. Aby spełnić ich oczekiwania powstają strony takie jak WikiHow, blogi żywieniowe, czy fora poradnicze, które służą informacją i radą niemal w każdej dziedzinie.

Prowadzenie bloga lub własnej strony internetowej, na której widniejemy jako ekspert w określonej tematyce może okazać się świetnym sposobem na budowanie swojego wizerunku jako specjalisty i lidera w danej dziedzinie. Zamiast wydawać pieniądze próbując dotrzeć do pracodawców i sprzedać się, spraw aby to oni dotarli do ciebie – na tym właśnie polega content marketing.

Jeżeli zależy ci na znalezieniu pracy nie możesz także bagatelizować roli social mediów. Tworzenie treści, która obrazuje kim jesteś i co możesz zaoferować jest skuteczną metodą docierania do pracodawców i rekruterów. Dziś coraz częściej zatrudnia się ludzi bazując na informacjach, które widnieją na ich profilach, dlatego to, w jaki sposób przedstawiamy swoje kompetencje i umiejętności ma duże znaczenie. Bycie szczerym, otwartym i autentycznym zwiększa nasze szanse i ułatwia proces rekrutacji. Najważniejsze jest bowiem pierwsze wrażenie. 

Jak to wygląda w praktyce?

Najlepszym przykładem skutecznej strategii dotarcia do pracodawcy jest historia Niny Mufleh, pochodzącej z Bliskiego Wschodu mieszkanki San Francisco, której marzeniem było zatrudnienie w Airbnb -popularnym serwisie internetowym pośredniczącym w wynajmowaniu prywatnych mieszkań turystom. Niestety wszelkie próby nawiązania kontaktu z firmą kończyły się niepowodzeniem.  “Miałam jednak wrażenie, że nie zrobiłam jeszcze wszystkiego” stwierdziła w wywiadzie dla Business Insider "Robiłam to samo wiele razy, ale doszłam do wniosku, że nie próbowałam jeszcze innych metod”. Ostatecznie, chcąc wyróżnić się z grona innych kandydatów na to stanowisko, Nina postanowiła wyjść po za schemat. Stworzyła więc dość nietypowe CV, będące wiernym odzwierciedleniem strony internetowej Airbnb. W ten sposób wzbudziła ogromne zainteresowanie samej firmy i nie tylko.

Dlaczego jej CV było tak interesujące? Ponieważ nie skupiało się na wykształceniu i doświadczeniu (informacjach, które można bez problemu znaleźć na jej profilu na portalu społecznościowym dla profesjonalistów), ale na jej wiedzy, umiejętnościach i na tym co może wnieść do firmy. Treść jej CV to dokładna analiza zarówno branży turystycznej, jak i pozycji portalu na Bliskim Wschodzie. Nina zauważa, iż aktywność Airbnb w tym regionie jest niewielka w porównaniu do innych firm związanych z turystyką.  Opierając się na własnych wnioskach stworzyła więc propozycje strategii ekspansji. Podała przyczyny, dla których ta perspektywa jest korzystna dla portalu oraz w jaki sposób ona sama mogłaby przyczynić się do jej realizacji. CV Niny Mufleh to podręcznikowy przykład wykorzystania content marketingu. Zamiast wypisywać swoje kompetencje, po prostu pokazała co potrafi. Takie działanie było dowodem kreatywności i oryginalności, dzięki którym udało jej się zdobyć wymarzoną pracę.

 

Jaki z tego wniosek?

W szukaniu pracy liczy się innowacyjność i pomysłowość. Tylko dysponując tymi cechami staniesz się pożądanym pracownikiem. Wiedza jak wykorzystać content marketing w tworzeniu swojego wizerunku na rynku pracy może okazać się nieocenionym narzędziem, które otworzy drogę do rozpoczęcia oraz rozwoju dalszej kariery zawodowej.