Blog / 2017-02-27 /

JAK “UTRZYMAĆ SIĘ NA POWIERZCHNI” PODCZAS KRYZYSU?


Przedstawiamy 6 sposobów na opanowanie "pożaru", które powinna znać każda agencja PR. 

1. Szybkość jest esencją.

W sytuacji kryzysowej pamiętaj o zasadzie „złotej godziny”. Termin ten wywodzi się z medycyny i mówi, że jakość i zakres pomocy udzielonej w pierwszych krytycznych minutach często decyduje o powodzeniu lub katastrofie.

W kryzysie nigdy nie masz za dużo czasu i wystarczającej ilości informacji. Ważne, żebyś to Ty wyszedł z pierwszym komunikatem, zanim zrobią to media.

Pamiętaj, że zebranie dokładnych informacji o wydarzeniu często zajmuje kilka tygodni, a nawet miesięcy. Czekając na potwierdzenie wszystkich faktów, rezygnujesz z szansy na szybkie przedstawienie sytuacji własnymi słowami. 

2. Mów tylko o faktach

Pamiętaj, żeby nie dać się ponieść emocjom! Zbierz potwierdzone informacje i formułuj jasne i przejrzyste komunikaty. Uporządkuj to, co wiesz i zdecyduj co powiesz dziennikarzom. Ważne, abyś stał się głównym źródłem informacji dla mediów – w ten sposób unikniesz wyciekania plotek i pomówień. Jeśli potrzebujesz więcej czasu – powiedz o tym! Wyjdź do dziennikarzy i zaproś ich na spotkanie prasowe za godzinę – w ten sposób zdobędziesz cenny czas.

3. First things first

W pierwszych komunikatach skup się na przedstawieniu planowanych działań, które mają wyjaśnić zaistniałą sytuację. Poinformuj o pomocy, którą firma udzieli, oraz udowodnij, że zależy Ci na jak najszybszym wyjaśnieniu przyczyny problemu.

4. Bądź na bieżąco

Obserwuj reakcje ludzi na Twoje wypowiedzi. Śledź publikacje, fora internetowe i media społecznościowe. Dobrą praktyką jest ustawienie Google Alerts, który poinformuje o każdym wpisie na interesujący Cię temat. Nie powinieneś ograniczać się do komunikacji w jednym kanale – nie zapominaj o social mediach i blogu firmowym.

5. Pracuj ze specjalistami

Istnieje wiele pułapek, które przeoczy osoba bez doświadczenia. Wiedza i umiejętności eksperta pomogą podjąć skuteczne działania. Jeśli brakuje Ci specjalistów, zwróć się do doświadczonej agencji PR, która może Ci pomóc.

6. Nie daj się zaskoczyć

Zastanów się nad potencjalnymi kryzysami, które mogą pojawić się w Twojej organizacji i jej otoczeniu. Na tej podstawie przygotuj scenariusz antykryzysowy, który posłuży za podstawę do działań podczas trudnych sytuacji. Jednym z kluczowych kroków jest wytypowanie właściwej osoby (z wewnątrz firmy lub agencji) do pokierowania zespołem antykryzysowym. Trudna sytuacja wymusza podejmowanie szybkich i stanowczych decyzji, dlatego ważne jest, żeby zapewnić liderowi zespołu jak największą autonomię działań. Dzięki jasno określonym rolom unikniesz nieporozumień wewnątrz firmy, a także usprawnisz jej pracę.