Blog / 2016-05-19 /

Jakość, nie ilość – czyli o content marketingu


Sposób komunikacji między marką a klientem ulega ciągłej zmianie. Dziś atakowanie odbiorcy olbrzymią ilością treści uznawane jest za duży błąd. Dlaczego? Ponieważ nie chodzi o to, aby uwagę klienta przyciągnąć, zaś o to - aby zatrzymać ją na dłużej. Jak to uczynić? Odpowiedzią okazuje się być content marketing, jednak trzeba wiedzieć jak odpowiednio go wykorzystać.  

Podstawowa zasada, o której powinien wiedzieć każdy, kto chce skutecznie się komunikować i docierać do właściwego grona odbiorców, brzmi: to jakość treści, a nie jej ilość, ma znaczenie. Dopiero przyswojenie tego faktu może stanowić punkt wyjścia do skutecznej komunikacji w internecie.

Nawet duże marki popełniają błędy

W artykule, który jakiś czas temu pojawił się w Harvard Business Review, Alexandra Samuel wprowadza ciekawą perspektywę, ukazując społeczne koszty nieodpowiednio prowadzonej komunikacji digitalowej.
Wylicza ona trzy podstawowe punkty, na których wiele marek błędnie opiera swoją promocję w sieci:

1. Tworzenie ogromnej ilości treści w celu osiągnięcia jak największej ilości wyświetleń

2. Nasycenie social mediów treścią płatnych i darmowych wzmianek, reklamami oraz linkami

3. Zyskiwanie stałych odbiorców, poprzez zbieranie „like’ów” oraz subskrypcji

W tym ujęciu pojawia się i czwarty punkt - powyższy proces powtarzany jest w kółko, aż do znudzenia.

Chociaż może wydawać się to idealnym rozwiązaniem dla firm, dla których budowanie świadomości marki jest kluczowe, posunięcie takie jest fatalne z punktu widzenia konsumenta. Zamiast otrzymywać wiadomości z treścią, która go interesuje, jest zalewany masą niechcianego i irytującego spamu.

Reklamy atakują niemal z każdej strony. Portale społecznościowe, artykuły, Youtube, wszędzie jest ich pełno. Czy taka forma komunikacji może przynieść oczekiwany efekt? Z pewnością zostawia ona wiele do życzenia…

Nie taki Internet, jaki go… wymyślili

Co więcej, społeczne koszty tak rozpowszechnianej treści są wypaczeniem tego, czym internet miał być w założeniu. Globalna Sieć z założenia miała być wolną platformą, która daje każdemu możliwość dzielenia się wiedzą i pomysłami, jednocześnie pobudzając dyskusję na temat pojawiających się tam treści. Miała ona pozbawić władzy elitarne korporacje i kontrolowane przez media biznesy, poprzez rozproszenie źródeł informacji oraz stworzenie nowego modelu, w którym to odbiorca może być jednocześnie nadawcą komunikatów. Dzięki tej idei każdy pojedynczy głos ma być równie ważny i widoczny.

Wizja i misja Globalnej Sieci zaburzana jest poprzez tworzenie niejakościowej treści i ślepe atakowanie nimi w każdy możliwy sposób. Poprzez takie działania nadawcy nie tylko mają mniejszy wpływ na odbiorców, ale również zagłuszają głosy użytkowników - konsumentów - których opinie i zdania giną w gąszczu treści.

 

Jak wybrnąć z impasu?

Kluczem do sukcesu jest zatem znalezienie wspólnego języka między marką a odbiorcą. Reklamodawcy powinni poszukiwać takich form przekazu, dzięki którym będą mogli dotrzeć do użytkowników w ich naturalnym środowisku, poprzez nienachalną formę komunikacji.

W Headlines Porter Novelii wierzymy, że marki muszą być czymś więcej, niż tylko sprzedawcą. Wszystkie nasze programy komunikacji digitalowej zaczynają się od określenia strategii, ponieważ wiemy, że wysoka jakość treści jest znacznie ważniejsza od jej natężenia.

Efektywna komunikacja wokół marki wymaga unikalnego połączenia zasobów, począwszy od planowania strategicznego, tworzenia stron internetowych, kreatywnej i twórczej produkcji kontentu i narracji, przez codzienną działalność, promocję oraz raportowanie wyników. Mocno wierzymy w sens takiego podejścia, dzięki czemu jesteśmy w stanie zapewnić wszystkie wspomniane usługi każdemu z naszych klientów.

Kluczowe pytanie, na które każdy pracownik agencji PR funkcjonujący w cyfrowej rzeczywistości powinien sobie odpowiedzieć brzmi „W jaki sposób nasza działalność podnosi jakość internetu?”

Najlepszą komunikację stworzymy, kiedy naszym celem będzie uczynienie internetu - a co za tym idzie także i społeczeństwo - lepszym. Kluczem do sukcesu jest tworzenie treści prawdziwie wartościowych i to właśnie warto robić każdego dnia.